Differentieel leren: minder praten meer plezier!

 29/10/2024

GROOTSTE ERGERNIS SPELERS De grootste irritatie van jeugdspelers is stilstaan. Deze week zag ik het nog. Stilstaan door uitleg van een oefening, slechte voorbereiding, uitgebreid uitleggen door trainers om te vertellen hoe het anders moet. Dit kan heel anders, als je nieuwsgierig bent geworden , lees onder verder.

De netto beweegtijd op een gemiddelde jeugdtraining is hierdoor schrikbarend laag.

Terwijl kinderen juist lekker willen bewegen!

Als trainer kun je leren loslaten.

Onderdeel hiervan kan zijn dat de vorm het werk doet, z.g.n impliciet leren. Een vorm daarvan is differentieel leren.

Voorbeelden die ik gebruik in de praktijk (tussen haakjes het doel):


✅6 tegen 6 zonder hesjes (kijkgedrag).

✅Score telt alleen als team aangesloten middenlijn (samen aanvallen/compact)

✅Score telt dubbel als tegenstander niet terug is eigen helft (samen verdedigen)

✅Winnaar blijft staan (winnaarsmentaliteit)

✅Je mag niet terugspelen naar dezelfde speler (cognitief, 3e man)

✅Eerst 5 keer overspelen naar verschillende speler (samenwerken)

✅Kleuren verbinden aan opdrachten, rood = dribbelen (cognitief)

✅Kleuren verbinden aan doeltjes (cognitief, aanpassing, kijkgedrag)


Bij differentieel leren doe je aanpassingen op de Omgeving, Taak en of Individu.

Zie schema.


Colin Brouwer heeft hier een geweldige presentatie over gegeven die op ons you tube kanaal staat.

Wil je meer informatie laat het mij dan weten met korte motivatie dan, help ik je.

Meer bewegen - meer leren - meer fitheid - minder storend gedrag - Meer plezier

Gerelateerde berichten

Cursisten van de Samensprong ronden positief coachen opleiding af!

Lees dit bericht

positief coachen bij de Gunners: veel enthousiasme en interactie

Lees dit bericht

Zullen we elkaar inspireren?

Neem contact met op voor een inspirerend gesprek of het boeken van een opleiding of inspiratieavond